Surrealistisch

15 maart 2013 - Stokmarknes, Noorwegen

Lieve mensen,

Zoals Cees gisteren al aangaf .......de weg terug. 's Morgens rustig aan gedaan op de boot, ontbijtje, wat inpakken, kopje koffie (uit Ruud's persoonlijke Hurtigruten mok), hot-chocolat (uiteraard) en weer aan de lunch. In Stokmarkness op het eiland Hadseloya mogen we weer even een uurtje de benen strekken in de frisse lucht. Het is ons niet duidelijk of we nu in het Wilde Westen lopen of toch nog in Noorwegen. De straten met de houten huizen in oude steil brengen ons in verwarring. Oversteken? Geen punt! Gewoon doen en alles staat stil om je met uitermate beleefdheid je gang te laten gaan. Toen begon het laatste feest........... Op weg naar Trollfjord! Na Stokmarknes voeren we door een engte van zo'n 26 km. In het begin onder een brug door en ontstond een film die we never meer zullen vergeten. Waanzin, zoals het onderwerp aangeeft; surrealistisch!!! We hebben ruim 2,5 uur buiten gestaan om naar een beeld te kijken wat constant aan verandering onderhevig was, ondanks dat je naar dezelfde plek stond te kijken. Het was laat in de middag, het was heel helder weer. Het schemerige zonlicht maakte het schouwspel compleet. Een bocht maken en het beeld veranderde. Een eilandje naderen en het beeld veranderde. Foto's maken was seconden werk. Onze batterijen waren er klaar mee, het geheugen van Ruud (9 GB) raakte vol. Snel weer omwisselen en verder. Ruud: 120 foto's en een film. Cees had even pech van een lege batterij (geen reserve), maar heeft toch nog stapels kunnen maken. Tegen de avond werd het stil op het dek, maar dat hield vooral Ruud niet tegen. De kou zat ondertussen overal, maar het genot was te groot om te stoppen. Veraf zag je de bergen in een zacht blauwe lucht. Dichtbij waren de lijnen haarscherp. Het was het toneel van 'In de ban van de ring'........surrealistisch.
De foto's zullen het helaas niet kunnen weergeven. Je moet het beleven!

De Trollfjord, een korte engte van een kleine 100 meter breed, hebben we helaas niet mogen beleven. De boot heeft even voor de ingang gedraaid, maar vanwege de kabeljauw wedstrijden mochten we er niet in. Morgen zien we het resultaat van de wedstrijden in Svolvaer.